Metoda symultaniczno-sekwencyjna nauki czytania


SYMULTANICZNO-SEKWENCYJNA NAUKA CZYTANIA ®

w naszym przedszkolu       

                                                     

To jedna z technik stosowanych w metodzie krakowskiej, stworzona przez prof. Jagodę Cieszyńską. Nazwa odnosi się do funkcji prawej kory mózgowej (symultanicznie przetwarzającej informacje) oraz lewej kory mózgowej (sekwencyjnie przetwarzającej informacje). Metoda uwzględnia badania potwierdzające, że sylaba jest najmniejszą jednostką percepcyjną.

Dzieci nie poznają oddzielnych liter, ale od razu sylaby, którym towarzyszą znaczenia przedstawione na ilustracjach. To opisywanie świata, a nie rozpoznawanie liter. Początki nauki czytania to naśladowanie nauczyciela odczytującego samogłoski, wyrażenia dźwiękonaśladowcze, sylaby, wyrazy. Dziecko, które ma problem z opanowaniem systemu językowego, chętniej będzie powtarzało sylaby niż słowa, więc ta metoda zalecana jest również do terapii dzieci z zaburzeniami komunikacji. Badania wykazały, że dzieci skuteczniej uczą się mówić od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.

Artykuły